Toekomstige knutselhoek
Zo ziet mijn knutselhoek eruit in de toekomst:



Hierboven zie je dus hoe mijn knutselhoek er in de toekomst zou mogen uit zien. Op de eerste foto zie je hoe de kleuters in de knutselhoek kunnen binnenstappen. Ik heb gekozen om twee muren te nemen zodat ze eigenlijk volledig zijn afgescheiden van de klas. Zo kunnen de kleuters in alle rust aan de slag gaan. Je ziet er ook een vlag hangen en deze vlag zouden kleuters er kunnen hangen als ze hulp nodig hebben van de leerkracht. Zo weet de leerkracht wanneer hij/zij moet langsgaan en wanneer het niet nodig is om langs te gaan. Op de foto’s eronder zie je hoe het er aan de binnenkant zou moeten uitzien. Het is heel sober aangekleed met niet te veel prikkels die kunnen afleiden. De vierkanten blokken zijn kasten om al het knutselmateriaal in op te bergen. Op het plankje aan de zijkant van de hoek zouden de drie tot vier activiteiten op staan in een concreet voorbeeld. De kleuters kiezen dan één van die drie of vier activiteiten en plaatsen die dan op het plankje boven de werktafel. Ook wordt er daar een time-timer geplaatst zodat de kleuters goed kunnen zien hoelang ze nog hebben. Nadat de kleuters gekozen hebben, krijgen ze een stappenplan van de leerkracht en kunnen ze zelfstandig aan de slag gaan. Als de leerkracht het stappenplan geeft, zet hij/zij ook de time-timer goed. Vervolgens kan de kleuter zelfstandig aan de slag gaan.
Aanpassing in de toekomst
- Time-timer voorzien voor de knutselhoek.
- Verschillende thema’s aanbieden en dus om de drie à vier weken andere stappenplannen plaatsen.
- Enkel het materiaal dat nodig is om de activiteiten te maken voorzien in de knutselhoek.
- Het aanbieden van het concrete eindresultaat op een plaats aan de muur. Zo kunnen ze dan ook gemakkelijker kiezen. In mijn ideale klas zou er aan de zijkant een plaats zijn aan de muur om de drie tot vier eindresultaten op te plaatsen, zo kan de kleuter gemakkelijk kiezen. Als de kleuter een eindresultaat gekozen heeft neemt hij/zij het eindresultaat mee en plaats hij/zij het op de voorziene plaats aan de muur voor de werktafel.
- Ik zou de stappenplannen zeker nog eens willen gebruiken in de toekomst om het dan nog eens te testen en te kijken of de kleuters er zelfstandig mee aan de slag kunnen.
Maak jouw eigen website met JouwWeb