Stap 1: Leren aan de kleuters dat ze een activiteit voorgesteld krijgen.

Voor deze stap heb ik gebruik gemaakt van een bord waarop ik de concrete voorbeelden van de activiteiten presenteerde. Dit bord heb ik in het begin in het onthaal telkens laten terugkomen. De kleuter die dan in de knutselhoek ging, wist dat hij/zij eerst naar het bord moest kijken en daarna moest de kleuter laten weten aan de leerkracht wat hij/zij wilde maken. De kleuter kreeg dan het stappenplan en een materiaalfiche van de activiteit. Samen met de leerkracht bekeken ze het stappenplan en haalden ze het materiaal uit de kasten met de materiaalfiche. Daarna bleef de leerkracht in de knutselhoek om te helpen met het stappenplan en de activiteit.

Stap 2: De kleuters leren dat ze een activiteit in de knutselhoek kiezen.

Hierbij heb ik het bord met de concrete voorbeelden verplaatst naar de knutselhoek. Als de kleuter naar de knutselhoek ging, zag die eerst het bord staan en koos de kleuter een activiteit dat hij/zij in de knutselhoek wilde doen. De leerkracht gaf het stappenplan en een materiaalfiche van de activiteit. Hierbij werd er nog altijd hulp aangeboden van de leerkracht. Beetje bij beetje liet de leerkracht de kleuter alleen het materiaal uithalen. Ook werd de kleuter af en toe geobserveerd om te kijken wat er nog kon aangepast worden.

Stap 3: De kleuters zelfstandig aan de slag laten gaan met de activiteit

Hierbij kregen de kleuters nog altijd het bord met de concrete voorbeelden te zien. De kleuter koos een activiteit en de leerkracht gaf het stappenplan aan de kleuter. In het begin begeleidde de leerkracht nog de stappen omdat er enkele dingen waren aangepast. Normaal was het dan de bedoeling om de kleuters alleen te leren werken maar daar was er niet voldoende tijd voor. De stappenplannen heb ik ingevoerd in de klas, maar ik merkte dat er nog dingen moesten verduidelijkt worden en anders moesten. Ik paste dit aan en veranderde ook enkele dingen in de werkvorm om het nog duidelijker en meer gestructureerd te maken (zie verder).  Nadat dit alles verwerkt was, konden we overgaan tot de uitvoering. Deze uitvoeringsperiode was helaas maar van korte duur waardoor de kleuters eigenlijk niet tot zelfstandig werken met de nieuwe stappenplannen zijn gekomen. Bij de aanpassingen voorzag ik ook nog een vlaggetje om aan te tonen dat ze dit konden gebruiken om hulp te vragen aan de leerkracht, maar dit heb ik jammer genoeg ook niet kunnen invoeren.

Maak jouw eigen website met JouwWeb