Eerst leren we de kleuters aan dat ze een knutselactiviteit in de knutselhoek moeten kiezen, vooraleer ze in de knutselhoek gaan. Op dit moment kiezen de kleuters een activiteit in de kring. Ook gaan we nog helpen met het klaarzetten van het materiaal dat de kleuter nodig heeft. Dit doen we totdat de kleuter klaar is voor de volgende stap, namelijk de activiteit kiezen in de knutselhoek.

 

Bij de volgende stap kunnen we starten met het kiezen in de hoek zelf en niet meer in het onthaal. Ook mogen de kleuters het materiaal zelf beginnen uithalen, maar de leerkracht is er wel nog bij om hen te ondersteunen. Dit doen we totdat de kleuters er klaar voor zijn om ook het materiaal zelfstandig uit te halen.

 

Wanneer de kleuters de stappenplannen en alle stappen goed beheersen, laten we hen zelfstandig aan de slag gaan. Bij aanvang zorgen we nog voor nabijheid van de leerkracht, bijvoorbeeld door in de aanpalende hoek bezig te zijn. Als het al goed lukt om zelfstandig aan de slag te gaan, kan de leerkracht wat meer afstand nemen en in andere hoeken aan de slag gaan.

 

Bij één kleuter (de jongste kleuter) is zelfstandig werken met stappenplannen nog niet haalbaar en zal de leerkracht dus materiaal moeten aanbieden op tafel. Met dat materiaal kan de kleuter dan zelfstandig experimenteren. Bij deze kleuter is het bekomen van een eindresultaat nog geen doelstelling op dit moment.