
We zorgen voor een positief leerklimaat door bijvoorbeeld een activiteit om zelf papierdeeg te maken. Dit idee kwam er nadat ik merkte dat de kleuters graag met plasticine en zoutdeeg spelen. Het stempelen met verschillende materialen is er vooral gekomen omdat er één kleuter nood heeft aan experimenteren. Een krantenmannetje maken is er gekomen voor de twee kleuters die al iets meer kunnen en wat meer uitdaging nodig hebben. Het knikker verven zit ertussen omdat alle kleuters van de klas graag met verf werken en ook om hen eens op een andere manier te laten schilderen.
In de omgeving worden vooral de bakken waar het materiaal inzit aangepast. Op de bakken komen er prenten, zo weten de kleuters goed wat waar zit. Ook de tafel wordt omgedraaid naar het raam, zo zitten de kleuters met hun rug naar de klas en worden ze dus minder gestoord door de prikkels uit de klas. Er ligt ook een vlaggetje op tafel en dit kunnen ze dan ophangen wanneer ze hulp nodig hebben van de leerkracht. Er liggen ook concrete voorbeelden van het knutselwerk in de knutselhoek, zo kunnen de kinderen ernaar terugkijken.
Alles wordt in stappen aangeboden zoals er in de voorbereiding vermeld wordt. Aanpassen van de stappenplannen om tegemoet te komen aan specifieke onderwijsbehoeften van de kleuters, is steeds mogelijk.
Maak jouw eigen website met JouwWeb