ZILL doelen basisonderwijs

Ontwikkeling van initiatief en verantwoordelijkheid -> zelfregulerend vermogen -> IVzv3: Doelgericht en efficiënt handelen door taken te plannen, uit te voeren, erop te reflecteren en waar nodig bij te sturen in functie van zelfredzaam en zelfstandig functioneren ->

  • 9m-2j6m: Via fysieke begeleiding, imitatie of mondeling één of meerdere stappen van een stappenplan ervaren, verkennen en uitvoeren.
  • 9m-2j6m: Eén of meerdere stappen zo zelfstandig mogelijk uitvoeren.
  • 4-6j: Een visueel stappenplan zelfstandig uitvoeren.
  • 4-12j: Een activiteit, taak, opdracht individueel of in kleine groep plannen en organiseren in functie van een vooropgesteld doel - het nodige materiaal kiezen, bij de hand halen en op een geëigende wijze hanteren - na gebruik materiaal zorgzaam opbergen - hun werkhouding afstemmen op een vooropgesteld doel

Ontwikkeling van een innerlijk kompas -> Veerkracht -> IKvk3: Flexibel omgaan met veranderende omstandigheden ->

  • 6m-2j6m: Door herkenbaar begin en einde binnen een activiteit, of herkenbare structuur, begrijpen wat er verwacht wordt en bereidheid tonen om nieuwe onderdelen aan te vatten, nieuwe materialen te ontdekken ...

Activiteiten doelen

  • De kleuters maken gebruik van een stappenplan en voeren deze uit.
  • De kleuters voeren het stappenplan zelfstandig uit.
  • De kleuters zoeken met behulp van het stappenplan zelfstandig het materiaal uit.
  • De kleuters gebruiken het materiaal zoals er beschreven staat.
  • De kleuters herkennen de stappenplannen en herkennen het begin en het einde.
  • De kleuters ontdekken nieuwe materialen aan de hand van het stappenplan.