- In het begin had ik een fiche waarop het materiaal stond, maar ik merkte dat dit te verwarrend was voor de kleuters omdat ze twee dingen kregen. Een stappenplan en een fiche was te veel, daarom verwerkte ik de materiaalfiche in het stappenplan. Nu krijgen de kleuters enkel een stappenplan, dit is minder verwarrend voor hen. De kleuters kunnen ook de prenten van het materiaal er afhalen, zo kunnen ze het materiaal matchen met de juiste foto op de doos.
- Ook de stappenplannen werden aangepast. Ik merkte al snel dat de prenten op de stappenplannen niet zo duidelijk waren voor sommige kleuters. Sommige kleuters wisten niet goed dat ze moesten kneden of dat ze bv. lijm in de pot moesten doen of dat ze ook andere kleuren mochten gebruiken. Daarom maakte ik nieuwe foto’s, bij sommige foto’s deed ik de kleur weg en bij andere foto’s plaatste ik pijltjes (bv. om aan te tonen dat ze moeten roeren, bepaalde materialen in een pot moeten doen, enz.).
- De prenten op de dozen werden ook aangepast. Eerst stonden er soms drie of vier foto’s naast elkaar op de doos, dit was te druk. Nu plaatste ik maximum twee afbeeldingen op de doos. Eén afbeelding helemaal links en de andere afbeelding helemaal rechts. Bij elke afbeelding hangt er ook een stukje klittenband om de afbeelding op het stappenplan te kleven.
Maak jouw eigen website met JouwWeb